Funkcją plakatu naukowego jest przyciągnięcie uwagi ,wzbudzenie zainteresowania uczestników konferencji prezentowaną tematyką oraz ciekawe, oryginalne przekazanie treści. Powinien mobilizować i zachęcać odbiorców do zadawania pytań czy też do nawiązania ewentualnej współpracy.
Sugerowane jest aby plakat był:
- esencjonalny
- przejrzysty
- bardziej hasłowy niż opisowy
- obrazowy – przedstawianie treści za pomocą czytelnych jasnych grafik – grafiki powinny tłumaczyć tekst
- zrozumiały – samo wyjaśniający się 😉
- czytelny z określonej odległości
- posiadać spójną, logiczną konstrukcję z jasno wyodrębnionymi częściami:
- tytuł plakatu -Oryginalny, zaciekawiający – powinien skłonić odbiorcę do zapoznania się z jego treścią, akcentujący problematykę. Może być przedstawiony jako pytanie bądź twierdzenie
- nazwiska i imiona autorów z podkreślonym nazwiskiem osoby prezentującej
- wstęp
- cel
- materiały i metodykę
- wyniki
- wnioski
- grafiki (nie powinny być większe niż format A4- 210mm/297mm)
- logo instytucji jaką prezentuje autor (ew. logo sponsorów)
- barwy raczej stonowane (jeśli plakat posiada ciemne zdjęcia warto wstawić jasne tło).Odmiennymi barwami można wyróżnić ww części (nie przesadzając jednak z kontrastem)
- do plakatu warto dołączyć jego miniaturkę aby osoby zainteresowane mogły zabrać go ze sobą
- można również umieścić własne zdjęcie
- techniczne wskazówki:
- tytuł wielkość liter ok. 90 pkt.
- nagłówki ok.36 pkt.
- tekst ciągły ok. 20 pkt.
- do wydruku należy plakat zapisać jako PDF, tiff czy jpg
- przy projektowaniu należy pamiętać o pozostawieniu marginesu
( od 0,3mm do 0,5mm z każdej strony)
Przygotowany plakat można przynieść osobiście na nośniku lub przesłać
do nas drogą mailową: copyshop@copyshop.waw.pl i odebrać gotowy wydruk.
Krok 1 – ZBIERANIE POTRZEBNYCH DANYCH
Sprawdzanie wymogów stawianych przez dziekanat. Każda uczelnia rządzi się swoimi prawami i ma konkretne wymogi co do składanych prac.
Istotne informacje to:
– szerokość marginesów
– czy praca wydrukowana ma być jednostronnie, czy dwustronnie
– czy pierwsze strony mają być jednostronne, a kliejne dwustronne
– rodzaj oprawy (okładka miękka/twarda)
– ilość egzemplarzy
Krok 2 – USTAWIENIE ODPOWIEDNICH MARGINESÓW I NUMERACJI STRON
DRUK JEDNOSTRONNY :
Istotnym elementem jest sprawdzenie w wymogach dziekanatu, jaka powinna być szerokość marginesów. Jeżeli już je znamy, do marginesu lewego lub wewnętrznego należy dodać 0,5cm, aby praca po otworzeniu wyglądała estetycznie. Robimy to w następującej kliejności:
wchodzimy w zakładkę ‘układ strony’ – ‘marginesy’ – ‘marginesy niestandardowe’ – w oknie które się otwiera ustawiamy lewy margines o 0,5cm szerszy.
Numerację stron możemy ustawić na dwa sposoby:
a) po prawej stronie na dlie kartki
b) na środku strony
Wykonujemy to w następujący sposób:
Wchodzimy w zakładkę ‘numer strony’ – ‘dół strony’ i wybieramy dogodną nam opcję (prawa strona/środek). Po zatwierdzeniu należy się utwierdzić, że numeracja została nadana całemu dokumentowi. W ten sposób przygotowana praca jest gotowa do druku jednostronnego.
DRUK DWUSTRONNY
Tak jak w przypadku druku jednostronnego, jeżeli już znamy szerokość marginesu, dodajemy 0,5cm do lewego (wewnętrznego), następnie w oknie , które nam się otworzyło robimy tak, jak przy pytaniu o jednostronny wydruk.
Numeracja stron:
Przy wersji środkowego numerowania stron nie należy nic zmieniać, natomiast jeśli wybieramy opcję z numeracją z prawej strony, wtedy należy wejść w zakładkę ‘ustawienia’ – ‘numery stron’ – ‘dół strony’ – zaznaczamy ‘inne’ na stronach parzystych i nieparzystych.
W przypadku, jeśli pierwsza strona nie może posiadać numeru, należy zaznaczyć na pasku narzędzi ‘inne’ na pierwszej stronie.
Przy druku dwustronnym należy ustawić marginesy lustrzane, aby tekst wyglądał estetycznie po oprawie dokumentu. A robimy to tak:
Należy wejść w zakładkę układ strony – marginesy – marginesy niestandardowe – otworzy się okno o nazwie ‘ustawienia strony” w zależności od wymogów dziekanatu, należy ustawić margines (lewy lub wewnętrzny – różnie są opisane ) o 0,5cm szerszy niż prawy (zewnętrzny), następnie w tym samym oknie w zakładce ‘wiele stron’ należy rozwinąć pasek i ustawić marginesy lustrzane, następnie w zakładce ‘podgląd’ należy również rozwinąć pasek i zaznaczyć cały dokument.
Tak przygotowany plik jest gotowy do wydruku dwustronnego.
KROK 3- DRUK
Wybierając się z przygotowanym plikiem do wydrukowania, należy przekonwertować go na PDF, aby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek wynikających z różnic w oprogramowaniu.
Wykonujemy następujące kroki: na komputerze, na którym tworzyliśmy pracę, odnajdujemy zakładkę ‘plik’ – ‘zapisać jako’ i wybieramy rozszerzenie PDF. Jeśli nie uda nam się wykonać tej operacji, istnieje jeszcze możliwość ściągnięcia na swój komputer darmowego oprogramowania PDF Creator. Działa on na zasadzie drukarki, należy wybrać ‘drukuj’ i wybrać drukarkę o nazwie ‘Adobe PDF’. Następnie wcisnąć ‘drukuj – ‘zapisz’ i w ten sposób uzyskamy plik przekonwertowany do PDF.
Tak przygotowany dokument można przesłać do nas na adres copyshop@copyshop.waw.pl i odebrać gotowy wydruk!!!